2022/2.

gep20222borito

Kovács László, Dr. Szabó Szilárd, Dr. Bolló Betti  
BUKÓÖRVÉNYLÉSI-ARÁNY VIZSGÁLATA KÉT ELTÉRŐ MOTOR SZELEPVEZÉRLÉS ESETÉN   5
Egy újonnan kialakított szeleprendszer kiváló paramétereinek bemutatása érdekében összehasonlító numerikus szimulációkat végeztek. A lengőszelepes konstrukcióval elérhető kedvezőbb örvénytér elősegíti a réteges töltésű motorokban a szükséges keverékrétegződés kialakulását, miközben a szeleprendszer alkatrészeinek elrendezése nem korlátozza a hengerbe ömlő friss keverék mennyiségét. Ezáltal könnyebben megvalósítható egy olyan erőforrás, amely a szükséges motorjellemzőket csökkentett lökettérfogattal, ám egyéb segédberendezések használata nélkül (pl. turbó) valósítja meg, viszonylag alacsony előállítási költségek mellett.


Hornyák Gábor, Bozzay Péter
HŐSZIVATTYÚ A JÖVŐBEN 11
A hőszivattyús rendszerek gazdaságos alternatívákat kínálnak a különböző forrásokból származó hő visszanyerésére különféle ipari, kereskedelmi és lakossági alkalmazásokhoz. A hőszivattyúk teljesítményének, megbízhatóságának és környezeti hatásainak javítása folyamatos fejtörést okoz a szakemberek számára. A cikk bemutatja a hőszivattyús rendszerekben a közelmúltban elért fejlődési eredményeket, a megvalósítás és az alkalmazás lehetőségeit és előnyeit.

Nagy Szilárd, Dr. Jármai Károly, Dr. Baksa Attila
TÁVVEZETÉK-TORONY OPTIMÁLÁSA EVOLÚCIÓS ÉS VEM TECHNIKÁVAL     17
Távvezeték tartó torony optimalizálását mutatja be ez a tanulmány. Az optimalizálás a virágbeporzási algoritmus segítségével történik. A célfüggvény a szerkezet tömege. A tervezési kényszerek a statikus feszültség, a helyi csavarodás és a csavarodás. Az ismeretlenek a kör alakú üreges szelvényű tartószerkezet jellemző méretei. Parametrikus vizsgálatokat végeztek az anyag folyáshatárának és a rácsosztások számának változtatásával. Az eredmények azt mutatják, hogy a nagyobb folyáshatárú acélok használata nem jelent könnyebb szerkezetet.


Dr. Petrik Máté, Dr. Jármai Károly
KERETSZERKEZETEK OPTIMÁLIS MÉRETEZÉSE KÜLÖNBÖZŐ TERHELÉSI ESETEKRE     24
A tanulmány a merev sarokkapcsolattal jellemezhető keretszerkezetek optimális méretezésével foglalkozik. Az optimálás különböző terhelésekkel, de összehasonlítható terheléstartományokban lett elvégezve, ahol az optimálás célfüggvénye a legkisebb acéltömeget jelentette. Az eredmények azt mutatják, hogy a hajlítással igénybe vett gerendák esetén a nagyobb szilárdságú acélok kisebb keresztmetszet területeket igényelnek, azonban a nyomóerővel terhelt gerendák esetén, a kihajlás jelensége miatt, a vizsgált acélminőségek gyakorlatilag azonos geometriai méreteket igényelnek.


Dr. Alaa Al-Fatlawi, Dr. Jármai Károly és Dr. Kovács György
HELIKOPTER KOMPOZIT PADLÓLEMEZE OPTIMÁLÁSÁNAK ELMÉLETI ALAPJAI     30
A kutatás célja egy újszerű optimalizálási megközelítés megtervezése volt egy teljes egészében FRP kompozit anyagból készült helikopterpadlóhoz. Az optimalizálási folyamat során 46 különböző rétegkombinációt vizsgáltak négy különböző FRP rétegből (üvegszálszövés fenolgyantával; üvegszálszövés epoxigyantával; szénszálszövés epoxigyantával; hibrid kompozit) és négy különböző FRP méhsejtes magszerkezeti elemből. Az előlapokat különböző rétegszámok és szálorientációk alkalmazásával építették fel, beleértve a keresztréteges, szögletes és többirányú rétegeket.


Dr. Alaa Al-Fatlawi, Dr. Jármai Károly és Dr. Kovács György
ESETTANULMÁNY HELIKOPTER KOMPOZIT PADLÓLEMEZE OPTIMÁLÁSÁRA     38
Bemutatták egy kompozit padlórendszer optimálási eljárását. Kilenc tervezési kényszert vettek figyelembe: lehajlás; felületi feszültség (hajlító terhelés, végterhelés); merevség; hajlítás; mag nyírófeszültség; héjhajlás; cellán belüli hajlás; és nyíróhajlás. Az egycélú optimálási problémát a Matlab Interior Point Technique, az Excel Solver nemlineáris Generalized Reduced Gradient (GRG) algoritmusa és a Laminator szoftver segítségével oldották meg. A Digimat-HC programmal elvégezték a helikopterpadlók ideális szendvicsplatóinak numerikus szimulációját. Az teljesen FRP kompozit szendvicsszerkezet optimálását egy esettanulmányon keresztül mutatták be.


Dr. Virág Zoltán, Dr. Szirbik Sándor
OPTIMALIZÁLT BORDÁSLEMEZ PARAMÉTERVÁLTO-ZÁSAINAK HATÁSA A SAJÁTÉRTÉKEKRE     43
Ez a cikk merevített lemezek modális elemzésével és stabilitásával foglalkozik hosszirányú nyomás mellett, egyszerű alátámasztás esetén. Az optimált merevített lemezszerkezet FE-modelljeiben vizsgálható a korrózió okozta merevítők szerkezeti károsodásának hatása. A sérült szerkezetek módusai összehasonlíthatók a sérülésmentes szerkezetekkel,
így a teherbírás változásai előre jelezhetők. A sajátfrekvenciák észrevehető különbségeket mutatnak a rugalmassági modulus
változtatásakor. Ezért fontos, hogy a szerkezetet megfelelően tervezzék meg és megfelelő anyagokból készítsék el.


Hazim Nasir Ghafil, Shaymaa Alsamia és Dr. Jármai Károly
MEGTERMÉKENYÍTÉSI OPTIMÁLÓ ALGORITMUS TESZTELÉSE A CEC2015 KÖRNYEZETBEN ÉS ALKALMAZÁSA NAGYMÉRETŰ PROBLÉMÁKRA     47
A cikk bemutatja a megtermékenyítő optimáló algoritmust, egy új módszert, amely a Levy-féle repülésen és a véletlenszerű keresésen alapul egy keresési térben. A CEC2015 körben az optimáló algoritmusok teljesítményét számítási időigényes benchmarkok és nagyméretű optimálási problémák segítségével hasonlították. A saját tesztelés azt mutatja, hogy a megtermékenyítő algoritmus sok esetben felülmúlta a többi algoritmus teljesítményét.


Leitold András
HIDEGALAKÍTÁSI PROBLÉMÁK, A LÖVEDÉKKÖPENY HÚZÁSI TECHNOLÓGIÁJÁBAN     55
Egyedi lövedékkonstrukcióhoz tartozó összeszerelő gépen alkalmazott lövedékgyártási technológia tervezése kerül bemutatásra. A lövedék, a töltény legfontosabb alkatrésze, végső soron a lehető legpontosabban hordozza azt az energiát, amelyet el kell juttatni. A mélyhúzáskor fellépő hibák rendszerint nem önmagukban, hanem összetetten jelentkeznek, így ezek kiküszöböléséhez is több hibát kell javítani.


Behofsits Antal
VOC SZELEPSZÁR TÖMÍTÉS TESZTPAD     60
A Szelence Kft. elnyert egy kutatás-fejlesztési pályázatot, amelynek tárgya a „VOC (illékony szerves vegyületek) szivárgás csökkentése speciális tömítéstesztelés útján”. A projekt során olyan tesztpad kifejlesztésére került sor, aminek segítségével valós üzemelési környezethez közelálló paraméterek (közeg, nyomás, hőmérséklet) mellett lehet vizsgálni a szelepszárak VOC szivárgását. A kutatás-fejlesztési projekt kivitelezése során, a végső mérőpad elkészülését több prototípus előzte meg.



A GÉP jelenlegi számában szereplő cikkek két-két szakmai bírálóhoz kerültek véleményezésre. A bírálók a következők voltak (a cikkek megnevezése nélkül):
Dr. András Endre, Dr. Beleznai Róbert, Dr. Bencs Péter, Dr. Fenyvesi Dániel, Dr. Jármai Károly, Dr. Kovács György, Dr. Mankovics Tamás, Dr. Orbán Ferenc, Dr. Szabó J. Ferenc, Dr. Tímár Imre, Dr. Virág Zoltán, Farkas András, Juhász Márton Gábor, Nagy Szilárd, Tollár Sándor, Vadkerti Tóth Zoltán

 a teljes lapszám letöltése PDF-ben

Gépipari Tudományos Egyesület
Pro Inno Europe
Nemzeti Kulturális Alap